Jesteś tutaj
Strona główna > Kuchnia i zdrowie

Zdrowie w warzywach, które mają najwięcej witamin?

Witaminy są niezwykle istotnymi dla funkcjonowania organizmu związkami organicznymi. Nie są samoistnie wytwarzane, więc konieczne jest ich dostarczanie „z zewnątrz”, na przykład poprzez spożywanie warzyw, co zresztą jest zdecydowanie bardziej polecane niż codzienne łykanie aptecznych suplementów.

Witamina A

Witamina A wpływa m.in. na stan naszej skóry – hamuje łuszczenie i rogowacenie się naskórka – a także wywiera pozytywny wpływ na zmysł wzroku. Niedobór witaminy A, zamieniającej się w organizmie w retinol, może prowadzić do kurzej ślepoty, nadmiernej suchości oka i innych nieprawidłowości widzenia. Witaminę A znajdziemy w szczególności w zielonych warzywach, na przykład w rzeżusze, sałacie, szpinaku lub koprze, oraz marchwi, pietruszce czy dyni. Pamiętajmy też, że witamina A jest wrażliwa na działanie tlenu i światła oraz ginie na skutek działania ciepła i podczas suszenia.

Witamina C

Witamina C ma niebagatelne znaczenie dla naszego organizmu. Odpowiada za łączenie się włókien tkanki łącznej, wzmacnia zęby i dziąsła, a także zwiększa odporność i przyspiesza gojenie się ran. Jej niedobór zazwyczaj przejawia się większą skłonnością do infekcji, ogólnym osłabieniem i pękaniem naczynek krwionośnych. Witaminę C znajdziemy przede wszystkim w zielonych warzywach liściastych, takich jak: kapusta, kalafior, kalarepa, a oprócz tego w papryce i pomidorach. Warto wiedzieć, że witamina C ginie w procesie gotowania, a nawet w trakcie moczenia obranych warzyw.

Witamina B1

Witamina B1 inaczej jest nazywana tiaminą. Wspomaga pracę układu nerwowego oraz mięśni i serca. Poza tym przyspiesza gojenie się ran, a także pozytywnie wpływa na koncentrację i pamięć. Choć niedobory witaminy A są na ogół rzadkie, to aby uniknąć negatywnych skutków takiego stanu – który w skrajnych przypadkach może prowadzić do zaniku mięśni, oczopląsu i gorszej pracy serca – należy jeść w szczególności rośliny strączkowe, na przykład groch i fasolę.

vegetables-1566051_1280

Witamina B2

Witamina B2, inaczej zwana ryboflawiną, to związek organiczny, który wpływa na prawidłową pracę układu nerwowego i zmysłu wzroku. Poza tym uczestniczy w przemianie białek i węglowodanów. Za typowy objaw niedoboru ryboflawiny uznaje się popękane wargi, zapalenie kącików ust, a także stany zapalne gardła i jamy ustnej. Sporą ilość witaminy B2 znajdziemy przede wszystkim w marchwi. Źródło: http://www.womenshealth.pl/witaminy,1.

Witamina B6

Witamina B6 to kolejny związek organiczny, bez którego przebieg wiele procesów w organizmie byłby zakłócony. Uczestniczy ona chociażby w magazynowaniu energii, przemianach białkowych czy tworzeniu enzymów i hormonów. Poza tym ma istotny wpływ na działanie układu nerwowego i pracę serca. Witaminę B6 można znaleźć w takich warzywach jak: kapusta, zielony groszek, kalafior, marchew, ziemniaki czy fasola.

Witamina E

Witamina E odgrywa istotną rolę w dostarczaniu składników odżywczych do komórek, chroni czerwone krwinki przed rozpadem i wzmacnia naczynia krwionośne, obniżając tym samym ryzyko zaburzeń układu krążenia. Witamina E występuje w wielu podstawowych produktach żywnościowych, więc jej niedobór nie jest czymś powszechnym. Jednak, gdy organizmowi dostarcza się zbyt małej ilości witaminy E, może to skutkować dystrofią, a więc ryzykiem zaniku mięśni, bądź niepłodnością. Ten związek organiczny znajdziemy w roślinach strączkowych i warzywach kapustnych.

Dodaj komentarz

Top