Jesteś tutaj
Strona główna > Biznes

Zasady projektowania biura open space

Layout biura ma ważne znaczenie na jakość pracy oraz komunikację pomiędzy pracownikami. W typowych polskich firmach mamy do czynienia z małymi pomieszczeniami, które zapewniają większą prywatność, ale też sztucznie spowalniają tempo pracy i zakłócają komunikację pomiędzy pracownikami. Odchodzi się od tego rozwiązania na rzecz biur open space – otwartych przestrzeni, na których zlokalizowanych jest wiele stanowisk pracy.

To rozwiązanie, które dobrze jest nam znane z amerykańskich produkcji firmowych – za wielką wodą stosowane są od lat 70-tych. Nie mamy podziałów na pokoje, a wszyscy pracownicy wypełniają swoje obowiązki w jednym, dużym pomieszczeniu. Zaprojektowanie biura open space nie jest łatwe, bo wymaga zrozumienia filozofii pracy i dużej wyobraźni przestrzennej.

Komfort pracy i prywatność

Ważną kwestią w burach open space jest zapewnienie prywatności dla pracowników. Mimo, że wszyscy pracują w jednym pomieszczeniu to zadaniem projektanta jest takie rozlokowanie stanowisk pracy, aby pracownicy mogli skupić się na swojej pracy. W innym razie można spodziewać się spadku efektywności pracy. Można osiągnąć to przede wszystkim przez odpowiednie rozlokowanie biurek, przy których pracują osoby zatrudnione. Powinny być zwrócone do siebie tą stroną, aby nikt inny nie widział pulpitu biura czy też ekranu komputera. Jednocześnie powinny być one ułożone w taki sposób, aby pracownicy mogli się widzieć i porozumiewać między sobą, gdy jest taka potrzeba.

Ergonomia stanowiska pracy

Fakt, że w jednym pomieszczeniu znajduje się od kilku do kilkunastu stanowisk biurowych nie oznacza, że pracownicy mogą mieć zapewnione gorsze warunki. W tym przypadku równie ważne jest dobranie odpowiednich mebli (np. mebli pracowniczych z Duncan), które będą cechowały się wysoką jakością. Ważnym elementem są biurka, które powinny być na tle duże, aby wygodnie można było rozstawić na nich komputery z pełnym oprzyrządowaniem, jak również zapewnić miejsce na dokumenty i pracę z fizycznymi dokumentami. Coraz częściej stosuje się specjalne blaty, które mają możliwość regulacji wysokości – tak, aby możliwa była praca na stojąco. Jest to zmyślne rozwiązanie, które pozwala na odpoczynek naszemu kręgosłupowi po wielu godzinach siedzenia w jednym miejscu. Niemniej ważne jest krzesło biurowe spełniające wymagania dotyczące możliwości regulacji. Każdy pracownik powinien samodzielnie dobrać wysokość siedziska, oparcia czy też kąt odchylenia od poziomu według własnych preferencji.

Rozmowy telefoniczne

Jako, że praca w takich biurach odbywa się w jednym pomieszczeniu to konieczne jest zwrócenie uwagi na problem rozmów telefonicznych. W gestii projektanta jest znalezienie sposobu na rozwiązanie tego kłopotu. Rozmowy przez telefon są zwykle głośne i szybko wywołują problem z nadmiernym hałasem. Rozwiązaniem tego problemu jest stworzenie osobnego pomieszczenia, które będzie służyło wyłącznie do prowadzenia rozmów telefonicznych. Może być ono specjalnie wygłuszone, aby osoba przebywająca w środku miała 100% prywatność.

Dodaj komentarz

Top