Jesteś tutaj
Strona główna > Kuchnia i zdrowie

Wyśmienity smak w plasterkach

Odmiany sera żółtego należy liczyć w tysiącach. Jedne są popularne i powszechnie znane, a inne produkowane w niewielkich ilościach i konsumowane jedynie przez szczególnie wymagających koneserów. Ser żółty nie jest produktem tanim – niska cena najczęściej nie idzie w parze z jakością i niebezpiecznie ociera się o twór seropodobny. Warto zatem postawić na jakość, a nie ilość i kupować mniejsze porcje, które zagwarantują nam pełnię walorów smakowych świeżego produktu i nie zrujnują naszych portfeli. Dzisiaj na talerzu kładziemy… cheddar.

Brytyjski smak

Historia produkcji serów sięga czasów starożytnych i stale ewaluuje – obecnie około połowa produkowanego mleka wykorzystywana jest do wyrobu serów właśnie. Typologii serów jest wiele, a najpopularniejszy podział wyróżnia: sery żółte (podpuszczkowe dojrzewające), sery pleśniowe i białe (tzw. twarogowe) oraz sery topione. Ser cheddar dostojnie reprezentuje tę pierwszą grupę i jest najpopularniejszym przedstawicielem serów żółtych na rynku brytyjskim (około 50% udziałów w ogólnej sprzedaży serów). Nic dziwnego, bo to właśnie Wielka Brytania jest ojczyzną tego smakołyku, a ser zawdzięcza swoją elegancką nazwę wiosce Cheddar leżącej w hrabstwie  Somerset, gdzie produkowano go już w 1170 roku.

Plasterek zdrowia

Cheddar to ser twardy i kruchy (nie miękki!), zawierający około 25% tłuszczu i dojrzewający od 9 do 24 miesięcy. Naturalna barwa sera to odcienie od białego do jasnożółtego, a popularny żółtopomarańczowy kolor jest najczęściej efektem dodania barwnika do produktu. Każdy kawałek cheddara to uczta dla kubków smakowych: ostry, lekko kwaśny z delikatną nutą orzechową. W 100 gramach tego sera mamy około 380 kcal, 27 gram białka, 2,5 grama węglowodanów i około 25-30 gram tłuszczu.

Smaczne towarzystwo

Zbilansowana dieta to umiejętność prawidłowego (z zachowaniem odpowiednich proporcji) łączenia produktów z kolejnych grup piramidy żywieniowej. Nasz organizm, aby sprawnie funkcjonować, potrzebuje produktów: zbożowych (węglowodanowych), warzyw i owoców (dostarczających nam witamin), mleka i jego przetworów (zawierających wapń i białko), mięsa, ryb i jajek (białko) oraz kwasów tłuszczowych (wspomagających utrzymanie równowagi biologicznej organizmu). Spożywajmy zatem ser żółty w towarzystwie np. ciemnego pieczywa i świeżych warzyw, doprawiajmy ziołami – komponujmy kolorowe, smaczne i pełnowartościowe posiłki.

kaseplatte-668516_1280

Dodaj komentarz

Top