Jesteś tutaj
Strona główna > Różności

Witaminy niezbędne do prawidłowego funkcjonowania

Witaminami nazywamy związki chemiczne niezbędne naszemu organizmowi do prawidłowego funkcjonowania, których nie może jednak sam wyprodukować. Z tego powodu muszą być one dostarczane z zewnątrz, w spożywanym przez nas jedzeniu. Właśnie dlatego zrównoważona i zbilansowana dieta jest tak ważna. Niedobór witamin może nieść ze sobą poważne konsekwencje zdrowotne. Za co odpowiadają konkretne witaminy? Co spożywać, aby je uzupełnić?

Witaminy z grupy B

To jedna z najważniejszych grup witamin, która odpowiada za właściwy metabolizm i funkcjonowanie układu nerwowego. Oto kilka z nich:

  • B1 – to witamina biorąca udział w prawidłowym budowaniu kości, odpowiadając za ich wzrost i rozwój. Jest odpowiedzialna również za funkcjonowanie układu sercowo-naczyniowego oraz jest niezbędna dla układu nerwowego. Jest również istotna dla osób po zabiegach operacyjnych, ponieważ przyspiesza gojenie ran. Można ją znaleźć w takich produktach jak: ziarna zbóż, jaja czy orzechy. Jednym z najlepszych jej źródeł jest wątróbka.
  • B6 i B3 – w znacznej mierze odpowiadają za ładną i gładką cerę. Pierwsza reguluje pracę gruczołów łojowych i wytwarzania czerwonych krwinek, druga zaś obniża ciśnienie i usprawnia przepływ krwi przez naczynia krwionośne. Dzięki temu skóra zachowuje swój naturalny, zdrowy wygląd i koloryt. Witaminę B6 znajdziemy w ziarnach zbóż, bananach, rybach, awokado czy orzechach. Z kolei witamina B3 znajduje się w tłustych rybach, drobiu, suszonych brzoskwiniach i otrębach pszennych
  • B9 – inaczej nazywana kwasem foliowym, to witamina niezbędna dla każdej przyszłej mamy, ponieważ odpowiada za prawidłowy rozwój dziecka już od pierwszych dni ciąży. Znajdujemy ją między innymi w: żołtkach jaj, pełnoziarnistym pieczywie, sałacie, szpinaku, kiełkach czy brokułach.

Więcej o witaminach w Women’s Health.

Witamina C

Jej podstawowa rola to pobudzanie odporności oraz ochrona serca i naczyń krwionośnych. Dodatkowo jest silnym przeciwutleniaczem i bierze udział w produkcji włókien kolagenowych, co jest ważne szczególnie dla osób dbających o swoją cerę. Jednocześnie należy pamiętać, aby nie przesadzić z jej ilością, ponieważ nadmiar witaminy C prowadzi do powstawiania kamieni nerkowych. Znajduje się ona głownie w owocach i warzywach: cytrynie, dzikiej róży, porzeczce, kiwi, pomidorach czy papryce.

Witamina E

Obok witamin z grupy B jest jedną z podstaw zdrowej skóry. Bierze udział w produkcji lipidów spajających komórki skóry, a także spowalnia działanie wolnych rodników niszczących włókna kolagenowe, które decydują o poziomie jędrności. Odnajdujemy ją w: olejach roślinnych, maśle, kapuście i sałacie.

Witamina D

Nazywana jest także witaminą słońca, ponieważ jej przemiana zachodzi głównie w skórze, pod działaniem promieni słonecznych. Jest niezbędna w procesie wzrostu kości, bo to właśnie ona reguluje odpowiedni poziom wchłaniania wapnia. Aby uzyskać jej właściwą ilość wystarczy około 10 minut dziennie spędzonych na słońcu, a w okresie zimowym można uzupełniać ją poprzez spożywanie morskich ryb.

Dodaj komentarz

Top