Jesteś tutaj
Strona główna > Kuchnia i zdrowie

O tym się mówi: pora na jarmuż!

Co kryje się pod tą dźwięcznie brzmiącą nazwą? Może nie wszyscy wiedzą, że jarmuż to odmiana… kapusty. Cechuje ją na tyle charakterystyczny wygląd, że nie sposób pomylić jej z żadną inną. Długie, kędzierzawe, tworzące rozetę liście występują w kolorach począwszy od jasnozielonego, poprzez ciemnozielony, fioletowy aż po fioletowo-brązowy. Skąd wzięła się ostatnimi czasy moda na jarmuż? Opowiadają eksperci Knorr: żywieniowiec Iwonna Niegowska oraz Piotr Murawski, szef kuchni.

Wielce popularna w Europie w średniowieczu odmiana kapusty z biegiem lat stała się składnikiem tradycyjnych dań irlandzkich, holenderskich, portugalskich i brazylijskich. Jarmuż jest znany i lubiany na całym globie – w Afryce podaje się go z mlekiem kokosowym i orzeszkami ziemnymi (palce lizać!), natomiast w Japonii wyciska się z niego sok. W Polsce jeszcze niedawno służył tylko i wyłącznie do ozdoby półmisków z wędlinami czy jajkami, natomiast aktualnie kruche liście jarmużu stopniowo zdobywają sobie zasłużoną popularność wśród miłośników jedzenia.

Skazany na sukces

Zielono-fioletowa odmiana kapusty doceniana jest przez dietetyków, którzy wśród jej największych walorów wymieniają wysoką zawartość karotenoidów, potasu, witaminy C, a także w mniejszych ilościach wapnia. „Zawartość witaminy C to aż 120 mg w 100-gramowej porcji, co plasuje jarmuż na podium wśród warzyw pod tym względem, zaraz po zielonej pietruszce i papryce. 100 g surowego jarmużu to 3,8 g błonnika oraz 3,3 gramów białka. Co dla wielu ważne, taka porcja tej odmiany kapusty dostarczy nam jedynie około 29 kalorii”- wyjaśnia ekspert, żywieniowiec marki Knorr, Iwonna Niegowska. Uprawiający jarmuż lubią go natomiast za odporność na działanie szkodników oraz na choroby charakterystyczne dla innych roślin kapustowatych.

Dziś jarmuż dla wielu z nas stał się niezbędnym elementem jadłospisu. O jego popularności świadczy fakt, że uwzględnia go w menu coraz więcej restauracji. Jarmuż – choć to przecież „tylko” odmiana kapusty – wtargnął na półkę luksusowych warzyw wraz z modą na zielone koktajle i napoje oraz zielone sałatki z surowych warzyw. Już nie tylko jako ozdoba, ale nareszcie jako pełnoprawny składnik receptury, przydaje naszym potrawom różnorodności i wyrazistości.

Z czym to się je? Kilka dobrych rad od szefa kuchni

A oto garść porad od Piotra Murawskiego, szefa kuchni Knorr, który wspomina: „Dziś każdy chce choć spróbować, jak smakuje jarmuż. Wielu nie wyobraża sobie swojej kuchni bez niego. Natomiast już dawno miałem okazję gotować dania z jarmużem, ale wówczas jeszcze nikt się nim tak nie zachwycał. Cieszę się, że dziś coraz częściej gości na stołach Polaków”:

  • Aby jarmuż nie stracił swych właściwości, należy gotować go tak jak brokuły – na parze i nie dłużej niż 2-3 minuty.
  • Po zakupie nie należy przechowywać jarmużu w lodówce dłużej niż 3 dni. Można go również zamrozić.
  • Najlepiej smakuje w sałatkach oraz w… sokach. Nadaje się do smażenia, prażenia w piekarniku czy blanszowania, sprawdza się również w zupie.
  • Z jarmużu można przygotować niebanalną przekąskę na spotkanie z przyjaciółmi  – chipsy jarmużowe. Wystarczy jarmuż obtoczyć w sezamie i oliwie z oliwek, a następnie piec w piekarniku ok. 40 minut do momentu, aż chipsy staną się kruche i chrupiące.

Konkrety – czyli jak jarmuż przyrządzić na obiad?

Obiad to osobny temat jarmużowy – zacznijmy od pierwszego dania. Fani tej odmiany kapusty, ale też ci, którzy pierwszy raz go spróbują, docenią Zupę fasolową z jarmużem. Za jej doskonały smak odpowiadają ponadto pomidory, czosnek i oregano. Dla smakoszy pikantnych zup idealna będzie natomiast Zupa z chorizo i jarmużem. Tytułowego zielonego koloru nada zupie właśnie jarmuż, natomiast aromatu – kiełbasa chorizo.

Zupa z chorizo i jarmużem

Dla czterech osób

Czas przygotowania: 45 minut

Składniki:

– 250 g chorizo

– 2 Bulionetki warzywne Knorr

– 0,5 kg ziemniaków

– 0,5 kg jarmużu

– 1 por

– 1 cebula

– 2 ząbki czosnku

Sposób przygotowania:

  1. Drobno pokrojoną cebulę, czosnek i pora smażyć w garnku na margarynie około 5 minut na średnim ogniu. Dołożyć do tego ziemniaki, smażyć kolejne 5 minut, co chwilę mieszając.
  2. Do garnka dolać 1 litr wody, do której dodajemy Bulionetki Knorr, dzięki czemu zupa będzie doskonale doprawiona. Całość doprowadzić do wrzenia, po czym zmniejszyć ogień i pozostawić na nim, aż ziemniaki będą miękkie. Następnie trzeba je rozgnieść w zupie. Dodać posiekany jarmuż i gotować około 10 minut.
  3. Równolegle należy pokrojone chorizo podsmażyć na patelni, aż stanie się chrupkie, dodając je do zupy tuż przed podaniem.

Jarmuż świetnie sprawdza się również jako smażony dodatek do drugich dań. Można usmażyć go z cebulą na patelni i uczynić tę mieszankę bazą do sosu dla udek z kurczaka. Szczegółowy przepis poniżej:

Kurczak w sosie pomidorowym z jarmużem

Dla czterech osób

Czas przygotowania: 45 minut

Składniki:

– 750 g udek z kurczaka

– Fix Spaghetti Bolognese extra ziołowe Knorr

– 3 łyżki margaryny

– 6 ząbków czosnku

– 0,5 kg jarmużu

– 400 g pomidorów z puszki

– 2 czerwone cebule

Sposób przygotowania:

  1. Udka z kurczaka obtoczone w mące należy przyrumienić na 2 łyżkach margaryny rozpuszczonych w garnku na dużym ogniu.
  2. Po wyjęciu kurczaka z garnka należy dodać do niego kolejną łyżkę margaryny i w tym tłuszczu usmażyć pokrojoną cebulę i jarmuż. Gdy to drugie warzywo zmięknie, należy dodać pomidory oraz Fix Spaghetti Bolognese extra ziołowe Knorr, aby sos był gęsty i jak najlepiej doprawiony. Całość zagotować.
  3. Na koniec dodać zarumienione udka z kurczaka i gotować około pół godziny, aż mięso będzie miękkie.

Jarmuż będzie też idealną bazą dla sałatki. W takim wydaniu trzeba pamiętać o jego wcześniejszym zanurzeniu we wrzącej wodzie na 10 sekund, następnie wypłukaniu w zimnej wodzie i usunięciu zgrubiałych części. W bezmięsnej wersji znakomicie skomponuje się z typowo włoskimi smakami jak parmezan czy suszone pomidory.

Sałatka z jarmużem, suszonymi pomidorami i jajkami przepiórczymi

Dla czterech osób

Czas przygotowania: 30 minut

Składniki:

– jarmuż – 600 g

– Sos sałatkowy Knorr czosnkowy

– suszone pomidory – 100 g

– parmezan – 100 g

– jajka przepiórcze – 10 szt

– majonez – 3 łyżki

– oliwa z oliwek – 3 łyżki

– strąk ostrej papryki chilli

– szczypta gałki muszkatołowej

– orzeszki pinii – 50 g

– sok z połówki cytryny

Sposób przygotowania:

  1. Najpierw należy odpowiednio przygotować jarmuż. Na początek musimy zanurzyć go na 10 sekund we wrzącej wodzie, po czym wypłukać w zimnej wodzie, a z liści usunąć zgrubiałe części. Następnie pokroić warzywo w paski i wymieszać w półmisku z sokiem z cytryny, oliwą z oliwek i szczyptą startej gałki muszkatołowej.
  2. Kolejnym krokiem będzie dołożenie pokrojonych w paski suszonych pomidorów i przeciętych na pół ugotowanych jaj przepiórczych. Wszystko polewamy dressingiem przygotowanym z Sosu sałatkowyego Knorr, majonezu i niewielkiej ilości przegotowanej wody. Tak przyrządzony sos doskonale podkreśli smak wszystkich składników kompozycji.
  3. Wierzch sałatki posypujemy startym płatkami parmezanu, prażonymi orzeszkami pinii i posiekanym chilli.

Smacznego!

vegetable-755723_1280

Dodaj komentarz

Top