Jesteś tutaj
Strona główna > Kuchnia i zdrowie

Mniej nerwów to zdrowsza skóra! 3 sposoby na pozbycie się stresu

Relaks sposobem na zdrową skórę? Okazuje się, że pozbycie się stresu może mieć ogromne znaczenie w leczeniu chorób dermatologicznych.

Badania nad łuszczycą, prowadzone przez światowej sławy specjalistę w tej dziedzinie, doktora Michaela Tiranta, twórcę preparatów z linii Dr Michaels, wykazały, że w pewnych rejonach świata choroba ta występuje znacznie rzadziej niż w innych. Z łuszczycą częściej zmagają się mieszkańcy takich krajów jak Dania, Niemcy, Australia, a rzadziej – na przykład Polinezyjczycy. Jedną przyczyn takiego stanu rzeczy jest słońce, które pozytywnie wpływa na stan skóry, ale równie ważny jest styl życia w poszczególnych rejonach świata. Na Polinezji żyje się bowiem znacznie spokojniej niż np. w Europie, ludzie mają mniej stresu, są bardziej zrelaksowani.

To właśnie stres jest – zdaniem doktora Tiranta – jednym z najważniejszych czynników mających wpływ na stan skóry chorego na łuszczycę. Naukowiec zalicza go do grupy czynników wtórnych, czyli nasilających objawy choroby. Inne czynniki z tej grupy to między innymi alkohol, tytoń, zła dieta, odwodnienie. Michael Tirant podczas konferencji prasowej w Polsce zwracał uwagę na błędne koło, w które często wpadają osoby cierpiące na łuszczycę – w okresach, w których chory bardziej się stresuje (na przykład pracą czy niepowodzeniami w życiu osobistym) – stan skóry się pogarsza. To z kolei niekorzystnie wpływa na psychiczne samopoczucie pacjenta i jest dodatkowym powodem do stresu.

Dlatego dla chorych na łuszczycę – ale także dla innych pacjentów z problemami dermatologicznymi – radzenie sobie ze stresem jest bardzo ważne.

3 sposoby na radzenie sobie ze stresem

1. Wyeliminowanie z życia stresujących sytuacji

Nie wszystkie stresory można wyeliminować, bo niektóre (jak utrata pracy czy śmierć bliskiej osoby) pojawiają się niezależnie od nas. Walcząc ze stresem można jednak unikać wielu stresujących sytuacji: konfliktów, spotkań z nielubianymi ludźmi, pośpiechu, rywalizacji, kłopotów materialnych związanych z brakiem kontroli nad swoimi finansami itd.

Wiele stresów w naszym życiu codziennym dostarcza praca – czasem są to stresy wynikające ze złej organizacji pracy (np. praca pod presją czasu), innym razem z odpowiedzialnością, podejmowanym podczas pełnienia obowiązków ryzykiem czy kontaktem z ludźmi. Zmiana pracy nie jest łatwą decyzją, ale może w znaczący sposób poprawić jakość życia.

2. Techniki relaksacyjne

Doktor Tirant zapytany o sposoby radzenia sobie ze stresem wskazuje między innymi na medytację, tai chi czy relaksujące hobby – np. łowienie ryb. Stres pozwalają kontrolować zarówno ćwiczenia fizyczne (nie tylko te o charakterze relaksującym, jak wspomniane tai chi, joga czy stretching, ale też te bardziej wyczerpujące, jak ćwiczenia o charakterze aerobowym, bieganie, jazda na rowerze), jak i ćwiczenia oddechowe.

3. Pozytywne myślenie

To brzmi banalnie, ale pozytywne nastawienie odgrywa ogromną rolę w kontrolowaniu stresu. Niekiedy wystarczy zwykła zmiana sposobu myślenia i nazywania sytuacji, zdarzeń – zamiast nazywać coś „niepowodzeniem” czy „porażką” myśl o tym jako o „nauczce”. Gdy jesteś „wściekły”, „wkurzony”, „rozzłoszczony” – przekonaj umysł, że to tylko „poirytowanie” itd. Pozytywne myślenie to także powstrzymanie się od narzekania, dostrzeganie plusów nawet w przykrych doświadczeniach, cieszenie się z drobiazgów. Takie nastawienie do świata ułatwiają kontakty z innymi pozytywnie nastawionymi ludźmi i unikanie tych, którzy skupiają się jedynie na uskarżaniu się na swój los.

Niełatwo wprowadzić w swoim życiu zmiany, które ograniczą stres, ale warto uświadomić sobie, że wyeliminowanie stresujących sytuacji może pozytywnie wpłynąć nie tylko na stan skóry, ale też na ogólny stan zdrowia. Stres zwiększa bowiem podatność na choroby układu krążenia, układu pokarmowego i immunologicznego.

Źródło: http://dsc.kprm.gov.pl/sites/default/files/pliki/15.pdf

man-390339_1280

Dodaj komentarz

Top