Jesteś tutaj
Strona główna > Lifestyle

Co lepsze spacer czy bieganie?

Chód i bieganie to dwie diametralnie inne czynności, które różnią się od siebie stopniem intensywności i angażowanymi w ich czasie partiami mięśni. Które z nich będzie bardziej odpowiednim rozwiązaniem w Waszym przypadku?

Co spala więcej kalorii: spacer czy bieganie?

Zarówno bieganie, jak i chodzenie to dwie najbardziej podstawowe formy ludzkiej aktywności. Potrafi to robić każdy sprawny człowiek i nikt nie musi go tego uczyć (choć w czasie ćwiczeń tego typu często obserwować możemy na tym polu różnego rodzaju błędy). Jednak co pozwala spalić więcej kalorii?

Według danych przytaczanych przez miesięcznik Runner’s World (http://www.runners-world.pl/trening/Co-spala-wiecej-kalorii-spacer-czy-bieganie,4056,1) podczas biegu i chodu na dystansie 1600 metrów, to bieganie sprawia, że spalamy więcej kalorii, i to o kilkadziesiąt procent, w zależności od masy ciała (im większa masa, tym więcej spalanych kcal). Dzieje się tak, dlatego że podczas nieprzerwanej aktywności spala się 5 kcal na litr zużytego tlenu, a bieganie zużywa znacznie więcej tlenu niż chód. Wynika to z tego, że w trakcie marszu nogi są niemal nieprzerwanie wyprostowane, więc ciało nie jest obciążone przez nierównomiernie rozłożony środek ciężkości, czego nie można powiedzieć o bieganiu, które nie jest w zasadzie niczym innym, jak przeskakiwaniem z jednej nogi na drugą, co powoduje ciągłe przesuwanie środka ciężkości i pewnego rodzaju walkę z zasadami grawitacji, angażując ciało w większym stopniu niż nawet stosunkowo energiczny chód.  Wszystko to sprawia, że bieganie jest w prawdzie znacznie bardziej wymagającą i angażującą formą ruchu, co dla początkującego biegacza i osób z nadwagą może być nieco kłopotliwe – początki mogą być trudne i pojawia się pokusa, żeby mimo wszystko odpuścić, jednakże jest przy tym także formą znacznie bardziej efektywną, przynoszącą bardziej konkretne rezultaty.

figures-1384865_960_720

Czy w takim razie odpuścić sobie spacery?

Z powyższych informacji może wynikać, że bagatelizujemy rolę spacerów, uważając je delikatnie rzecz ujmując, za coś zbędnego. Nic bardziej mylnego, chód to także wspaniała forma ruchu, która wzmacnia kondycję, poprawia stan serca i kości i także powoduje spalenie relatywnie dużej ilości energii. To, że jest to forma mniej efektywne na polu tego ostatniego, nie oznacza, że powinniśmy sobie ją odpuścić.

Spacer to także lepsze rozwiązanie od biegania w przypadku pewnych grup ludzi. Dotyczy to przede wszystkim osób starszych i ze znacznym stopniem otyłości, w przypadku których bieganie może być za bardzo obciążające. Chód może okazać się także lepszą aktywnością na start naszej przygody z aktywnością fizyczną, ponieważ intensywność biegania może być czynnikiem zbyt zniechęcającym dla niewytrenowanego organizmu, sprawiając często, że wracamy do siedzącego trybu życia. Spacer jako forma aktywności najlepsze efekty przynosi wówczas, gdy jest praktykowany przynajmniej 3-4 razy w tygodniu przez minimum 30 minut.

Zarówno spacer, jak i bieganie to wspaniałe formy ruchu, którym warto się poświęcić. Pierwsza forma zarezerwowana jest przede wszystkim dla tych, którzy nie chcą być od razu rzuceni na głęboką wodę, druga natomiast, bardziej wymagająca, to opcja dla tych, którym zależy na szybszych rezultatach oraz większej efektywności treningu.

 

Dodaj komentarz

Top