Jesteś tutaj
Strona główna > Różności

Ergonomia pracy – jak zwiększyć komfort pracy

Człowiek, im bardziej cywilizowany, tym bardziej o siebie dba. Promocja zdrowego stylu życia stała się codziennością. Promowanie takiego stylu dotyczy również pracy.

Co oznacza ergonomia pracy

Człowiek pracuje bardziej wydajnie, gdy pracuje na pełnych obrotach psychofizycznych. Niezależnie czy uczy się w szkole, czy znajduje się na studiach, czy wykonuje swój zawód w pracy, człowiek potrzebuje do pracy odpowiednich warunków. Od nich w sporej mierze zależy czy wykona swoją pracę jak najefektywniej.

Ergonomia to pojęcie, które pochodzi z języka greckiego i oznacza naukę o pracy. Ta dziedzina nauki zajmuje się dostosowaniem pracy do psychofizycznych możliwości ludzkich. W efekcie prowadzi ona do humanizowania pracy, czyli wykonywania pracy przy niskim koszcie biologicznym i psychologicznym, a jednocześnie przy wysokiej efektywności. Ergonomia pracy korzysta z dorobku takich dziedzin jak: higiena pracy, medycyna pracy, socjologia pracy, organizacja pracy, antropometria, czy nauki techniczne.

Ergonomia miejsca pracy

Pracodawca oprócz należnej zapłaty powinien zapewnić pracownikowi odpowiednie warunki do pracy. Miejsce pracy wywiera spory wpływ na wykonywaną pracę i zdrowie osoby ją wykonującą. Na ergonomię miejsca pracy składają się:

  1. Bezpieczeństwo pracy
  2. Higiena pracy
  3. 13 metrów sześciennych wolnej powierzchni na osobę oraz 2 metry kwadratowe wolnej powierzchni podłogowej na osobę
  4. Pomieszczenie o co najmniej 3-metrowej wysokości oraz z oświetleniem naturalnym i elektrycznym
  5. Temperatura pomieszczenia wynosząca powyżej 18 stopni
  6. Wentylacja oraz ewentualnie klimatyzacja pomieszczenia
  7. Okna wyposażone w specjalne urządzenia eliminujące nadmierny napływ promieni słonecznych

Ergonomia stanowiska pracy

Praca biurowa nie uchodzi za tak ciężką pracę jak na przykład praca fizyczna. Wykonywana niewłaściwie praca biurowa może jednak męczyć i szkodzić. Odpowiednie stanowisko pracy powinno zapobiec temu problemowi. Na ergonomię stanowiska pracy składają się:

  1. Krzesło z regulacją
  2. Podnóżek postawiony pod kątem 15 stopni
  3. Biurko odpowiedniej długości, szerokości i wysokości
  4. Komputer odpowiednio ustawiony

Czynniki, na które trzeba zwracać uwagę

Praca, zwłaszcza wykonywana w nieodpowiednim pomieszczeniu i przy nieodpowiednim stanowisku, może powodować niepożądane dolegliwości. Obciążenie mięśniowo-kostne wpływa na bóle pleców, szyi, rąk i nóg. Stres to przyczyna znużenia organizmu i popełniania błędów, nie licząc skutków ubocznych. Niewłaściwe oświetlenie skutkuje zmęczeniem oczu i zaburzeniami koncentracji, z kolei hałas skutkuje zmęczeniem uszu, bólami głowy, nerwowością i rozproszeniem uwagi.

Meble a ergonomia pracy

Salony meblowe idąc za potrzebami ergonomii pracy często wypuszczają specjalną ofertę dla firm i biur. Warto przyjrzeć się takim ofertom bliżej i z nich skorzystać. Na uwagę powinny zasługiwać przede wszystkim meble gabinetowe, do których należą krzesła i biurka, choć nie zaszkodzi wzbogacić swojego zakupu o podnóżki, lampy i inne przedmioty. Pracownik, który zakupi dla pracowników odpowiedni sprzęt do pracy, nie tylko ujawni się jako ludzki człowiek, ale też skorzysta, bo praca zostanie wykonana bardziej efektownie.

 

Dodaj komentarz

Top