Jesteś tutaj
Strona główna > Kuchnia i zdrowie

Co jeść na poprawę humoru

Czekolada, czekoladę, z czekolady… o czekoladzie i jej zbawiennym wpływie na chandrę zapewne słyszeliście już nie jedno. Chociaż to pociągająca wizja, by po ciężkim jesiennym dniu w pracy, gdy na zewnątrz plucha sięgnąć po batonika skąpanego w mlecznej polewie i uradować podniebienie. Niestety nie jest to takie proste. Pomimo, że rzeczywiście można sięgnąć po czekoladę na poprawę humoru to jednak musi ona być gorzka, by nie przyniosła niespodziewanych nadprogramowych kilogramów i wyszła na zdrowie. Ponadto ważna jest też cała dieta, która powinna obfitować w wiele składników odżywczych pomagających utrzymać wysoki poziom hormonu szczęścia na dłużej.

Węglowodany na poprawę humoru

Pozytywny nastrój osiągamy, gdy w organizmie utrzymuje się prawidłowy poziom serotoniny, zwanej hormonem szczęścia. Wytwarza się ona między innymi w wyniku bliskości z partnerem, podczas wysiłku fizycznego oraz po posiłku złożonego z węglowodanów. Niestety czekoladowe słodkości po które zwykle sięgamy charakteryzują się wysoką zawartością sacharozy czy fruktozy, które są cukrami prostymi. Te zaś szybko podnoszą poziom serotoniny, jednak po chwili zaczyna wydzielać się insulina, która równie szybko pacyfikuje jej działanie. Gdy dostarczymy węglowodanów złożonych obecnych chociażby w płatkach owsianych, pełnoziarnistym pieczywie, kaszy czy gorzkiej czekoladzie, cukry będą powoli uwalniane, co pozwoli poczuć się lepiej przez dłuższy czas. A więc zamiast pucharka smakowitości w polewie czekoladowej sięgnijcie po miseczkę owocowego muesli posypane płatkami ciemnej czekolady lub kubek prawdziwego kakao.

Nienasycone kwasy tłuszczowe na poprawę humoru

Kolejnym dobrym składnikiem pokarmowym są nienasycone kwasy tłuszczowe. Zwłaszcza obecny w rybach monega-3. Budują one błonę komórkową neuronów, a więc dieta zapewniająca odpowiedni ich pozom sprawia, że komórki nerwowe są mniej podatne na uszkodzenia, a więc i na depresję. A więc, gdy czujecie, że potrzebujecie czegoś na poprawę humoru sięgajcie po smaczne i zdrowe pieczone ryby. Chyba, że jesteście fankami popularnej w naszym kraju wędzonej makreli. Jest ona zaraz po łososiu, największym źródłem dobroczynnych, rybich tłuszczów.

Składniki pokarmowe chroniące przed stresem na poprawę humoru

Głównym czynnikiem spadku nastroju jest długotrwałe przebywanie w stresie. Dlatego zadbajcie też o obecność w jadłospisie witamin z grupy B, zwłaszcza B3 znaną również jako witamina PP oraz magnez. Nie będzie to trudne zważając, że znajdują się one w pełnoziarnistym pieczywie, kaszy gryczanej, rybach (króluje tutaj łosoś i tuńczyk) oraz orzechach. Nie dość, że są to produkty wymienione jako źródło dobrych tłuszczów i węglowodanów, to bardzo łatwo stworzyć z nich ciekawe sałatki. Wystarczy położyć tuńczyka na mieszance sałat, dodać zdrowego brokuła, a całość podsypać kolorową kukurydzą (zawierającą witaminy B i magnez) i ulubionymi nasionami, a całość skropić dressingiem na bazie oliwy z oliwek, źródła nienasyconych kwasów tłuszczowych i ładnie wyglądające danie na poprawę humoru zrobiło się samo. Pamiętajcie, że na widok apetycznego, kolorowego talerza również chętniej się uśmiechniecie! A lista produktów na poprawę humoru jest naprawdę imponująca:

banany, daktyle, morele, figi, rodzynki, orzechy, brązowy ryż, kasza jaglana, kasza gryczana, pęczak, ziemniaki, groch, fasola, bób, soczewica, seler, pietruszka, marchew, mleko, jajka, kapusta, kukurydza, łosoś, śledzie, sardynki, tuńczyk, makrela, siemię lniane, zielone warzywa liściaste, kiełki zbóż, kiełki soi, miód, owoce morza, drób, płatki owsiane, drożdże piwne, awokado, grzyby, cytrusy, owoc dzikiej róży, makarony z mąki razowej, pieczywo pełnoziarniste, buraki, jabłka, goździki, jarmuż, kakao, gorzka czekolada.

 

Woda na poprawę humoru

Nie ma co się łudzić, że po wypiciu szklanki wody poczujecie się szczęśliwsi. Jednak przestrzeganie codziennej normy zalecanej przez Instytut Żywności i Żywienia na pewno przyczyni się do prawidłowego funkcjonowania organizmu i zapobiegnie spadkom nastroju.

croissant-648803_1280

Wilshire

Dodaj komentarz

Top